vrijdag 30 mei 2014

Ayler Kupp 2009 Riesling Fass 3, weingut Peter Lauer, Saar

Het wijndomein van Peter Lauer ligt prachtig onderaan de berg waar deze wijn vandaan komt: uit de Saar, de Ayler Kupp. De wijngaard is een steillage, een wijngaard waar je niet met een tractortje doorheen ploegt, maar met gevaar voor eigen leven de druivenstokken bewerkt en plukt. Handverlesen staat op het etiket. De wijn is nu na vijf jaar helemaal open, een prachtige riesling geur met tonen van jasmijn. In de mond een piepklein zoetje dat de wijn veel charme geeft, veel mineralen en rondeur. Dit is een heel aantrekkelijk glas wijn, vanmiddag genoten bij een rijpe galiameloen met rauwe ham. Ondertussen las ik in het juninummer van Onze Taal een mooi artikel over de taal van de wijn. Een Franse taalwetenschapper heeft onderzoek gedaan en constateert dat wijnproevers bij het beschrijven van wijn hun aller-individueelste emotie onder woorden brengen. Dat is dramatisch, maar hoe een wijn proeft vereist niet alleen een goede tong maar ook een trefzekere pen. En constateert de schrijver: "Als de combinatie van tong en pen klopt, dan is er niets leuker dan je neus afwisselend in een glas en een boek te steken - terwijl witte bloemen dartelen en de abrikozen exploderen."

Een hint van viool, de taal van de wijn. Door Jacco Snoeijer, Onze Taal pagina 160 jaargang 2014 / 6

woensdag 21 mei 2014

Château La Tour Blanche 2001 1er Cru Sauternes

Er gaat weinig boven een mooi gerijpte Sauternes. Deze La Tour Blanche is van het illustere jaar 2001, een topjaar voor de zoete wijnen die zijn gemaakt van door edele rotting aangetaste druiven. Intens genieten is zo'n glas. Een waaier van geuren: honing, peer, perzik en ananas. En botytris natuurlijk. Mooi zoet zonder plakkerig te zijn. Prachtige wijn met ook wat carameltonen. Een heuse meditatiewijn.

Kirsten Pinot Brut Mosel

Glooiende hellingen in prägedruk op het etiket. Een zalmkleurige bubbel in de fles. Kirsten maakt een van de beste sekts van Duitsland, schreef Lars Daniëls onlangs in Perswijn. Hij doelde op de Heldensekt, die bij bezoek echter niet leverbaar bleek. De gewone riesling sekt mag er ook zijn. Maar deze Pinot Brut trof mij onmiddellijk als aangenaam en lekker. Gemaakt van 70% spätburgunder/pinot noir en 30% pinot blanc. In de neus mineraliteit. Perzik. Jasmijn. Kurkdroog en krachtig. Echt een ideaal aperitief. Het wijndomein van Kirsten ligt in Klüsserath. Op dit domein wordt ook de sekt gemaakt van Van Volxem. Dit glas sekt is plezier. Het kan als aperitief gedronken worden, maar is ook een prima glas voor het slapengaan.

zondag 20 april 2014

Erdener Treppchen 2002 Riesling Spätlese Weingut Merkelbach Ürzig

“De Albertz op het etiket van dit domein is een voor-ouder die afkomstig is uit Heerlen. Hij was landmeter, geen wijnbouwer”,zegt Alfred Merkelbach. Het etiket van dit domein is klassiek, al meer dan vijftig jaar ongewijzigd. Er zwaaien twee broers de scepter: Rolf (77 jaar) en Alfred (79 jaar) Merkelbach. Die niet getrouwd zijn en geen opvolgers hebben. Met deze riesling is iets aan de hand. Dat kunnen wijnvriend Berry en ik proefondervindelijk vaststellen als we het domein bezoeken. We proeven de 2012 Erdener Treppchen Riesling Spätlese en daarna dezelfde wijn tien jaar ouder. Zien we verschil in de kleur? Nee dus. Proeven we dat de 2002 tien jaar ouder is? Ja, de wijn heeft meer rondeur en een werkelijk uitstekende balans. We doen precies hetzelfde met de Ürziger Würzgarten: we proeven 2012 Auslese en 2002 Auslese. Dezelfde ervaring: nauwelijks tot geen kleurverschil en véél rondeur en balans in de geouderde wijn. “We proeven de riesling het liefst als die wat gerijpt is”, zegt Alfred met gevoel voor understatement. We informeren naar de oudste wijn in de kelder, er liggen nog enkele flesjes 1971. De broers dronken die in de afgelopen week met de Amerikaanse wijncriticus en handelaar Terry Theise, de wijn was uitstekend. De wijnen van Merkelbach zijn geen wow-wijnen die enorme indruk maken met een uitwaaierend geurenpalet en superrijke smaak. Nee, het zijn top-harmonieuze wijnen Oude Stijl, laag in alcohol. Door het lage alcoholpercentage ontzettend fijne wijnen om te drinken. Vandaag ging deze fles open bij een mooi sushi-voorgerecht en een kabeljauw-groente-curry-gerecht. Mijn dochter steekt een neus in het glas, pakt een slok en zegt meteen: hmmm, lekkere wijn, pap. Wie een geouderde wijn van Merkelbach proeft, proeft iets van het Geheim van Riesling.

woensdag 16 april 2014

Sketch 2011 Ribeira Sacra, Bodegas y Vinedos Raul Pèrez

Genieten en verbazing. Beginnen met het genieten: de wijn heeft een goudkleurige zweem, een kleine neus met vanille, citroen, witte aalbes en meloen. En een opmerkelijk karaktervolle smaak, stevig en sappig, mooie zuren, finessevol en goede balans. Gemaakt van de Albariño, 40 jaar oude wijnstokken. Twaalf maanden gerijpt op Frans eiken. Raúl Pérez wordt gezien als één van de beste Spaanse wijnmakers, behorend tot de wereldtop. Zijn kwaliteit is dat hij goed aanvoelt welke wijngaarden potentieel hebben. Eindigen met verbazing. Over dat opmerkelijke etiket. Smaken verschillen. Natuurlijk. Maar dit etiket is naar mijn smaak zeldzaam onooglijk. Zo zie je maar: lelijk zien bijt niet. Dit is typisch een fles waarbij veel mensen als ze een prijs moeten raden enorm de plank misslaan. Drie flessen voor een tientje? In werkelijkheid ligt de prijs ongeveer dertien keer zo hoog. En dat is deze wijn waard. Je geniet een opmerkelijk fraaie wijn uit Spanje.


zaterdag 5 april 2014

Quartet de la Désoucherie 2010 Cheverny, Christian et Fabien Tessier

In de omgeving van Cheverny in de Loire verbouwen de wijnbouwers het curieuze druifje Romorantin. Een druif die een witte wijn levert die wel enkele jaren flesrijping nodig heeft. Ik heb al eens veel plezier aan die wijn beleefd en als we in de buurt komen, pak ik de kans dus met beide handen aan om wat flessen Cour-Cheverny aan te schaffen. De Guide de Hachette is de raadgever, we kiezen een zogeheten hartendiefje (Coup de Coeur) en komen dan bij de familie Tessier terecht. Madame maakt ons aanvankelijk duidelijk dat we de desbetreffende wijn niet kunnen kopen, maar uiteindelijk lukt het toch. We proeven ook andere wijnen en deze rode Quartet bevalt. De wijn is gemaakt van 80% Pinot Noir, 15% Gamay en 5% Cabernet Franc. De wijn heeft houtrijping gehad. En is gemaakt van druiven die komen van stokken van 40 jaar oud. Het achteretiket zegt: Ce vin rouge est plein, puissant et aromatique avec des tanins fins et bien fondus. Il est idéal sur les viandes rouges, les gibiers ou les fromages. C’est u n vin harmonieux et de garde. Lees je die tekst dan denk je aan een vrij forse wijn, in werkelijkheid is de wijn een elegante lichtgewicht. Ik liet een flesje achter bij mijn dochter. Die reageerde nog dezelfde avond: “Nou, dit vind ik meer sloeberwijn.” Waarop ik haar van repliek diende: “Het is een pinor noir wijn, die moet je leren waarderen, dat komt nog wel als je wat ouder bent…” Een luttele vijf minuten later kwam het bericht: “Ja, het tweede glas is al lekkerder.” Glimlach. De wijn is fruitig, kruidig, vief en elegant. Veel slanker dan andere pinot noirs die ik deze week proefde uit oa Duitsland en Chili. Een prettige rode lente- en zomerwijn. 

woensdag 2 april 2014

Pinot Noir 2010 Reserva, Maule Valley, Casas Patronales



Wijnland Chili maakt geen warme gevoelens bij mij los. Ik denk aan hoge alcohol percentages, een te jammig bouquet en een smaak die nooit slecht is maar vaak échte spanning mist. Uiterst betrouwbare wijnen voor in een restaurant wijnarrangement: een glas bij het diner is lekker, maar een tweede glas? Nee, dat hoeft niet. Genoeg over mijn vooroordelen. Want in blindproeverijen zet ik toch vaak sterretjes bij mijn aantekeningen van lekkere Chileense wijnen. Zo ben ik ook gevallen voor verschillende wijnen van het moderne familiebedrijf Casas Patronales. En heb ik voor het eerst van mijn leven wat flesjes Chili gekocht om op te leggen: een Carmenère Reserva Privada van dit huis. Het kan verkeren. 

Casas Patronales is groot. Het huis heeft 280 ha. aan wijngaarden in de San Clemente regio binnen de Maule Valley, 250 kilometer ten zuiden van Santiago. De temperatuurverschillen tussen dag en nacht zijn hier enorm, soms tot wel 20°C, wat het groei- en rijpingsproces van de druiven remt en bevorderlijk is voor de aanmaak van zuren. Dit geeft de wijnen frisheid en zorgt ervoor dat de druiven hun fruitaroma's en nuances optimaal behouden. Deze Pinot Noir is heel toegankelijk en aantrekkelijk. Lichte vanilletonen door de lagering van 8 tot 10 maanden op eikenhouten barriques. Lekkere framboostonen in de neus. Minerale tonen ook. Buitengewoon harmonieus en elegant.


Klik hier: Importeur Jean Berger Roermond

zaterdag 15 maart 2014

Vin du Bugey, Mondeuse, Maurice Quinard, Massignieu-de-Rives

Dit is met recht een curieus flesje. Vin du Bugey komt uit de Savoie, uit die streek drink je niet snel een wijn. De wijn is gemaakt van de druif Mondeuse, die ook wel eens de grootvader van de Syrah wordt genoemd. De druif geeft wijnen die diepgekleurd zijn, met veel aroma en tannines en het vermogen te ouderen. In de jaren zeventig verdwenen veel wijngaarden met Mondeuse; in 2009 zijn er ongeveer 300 hectares met de druif beplant. Wie veel passie heeft voor wijn, praat daar natuurlijk graag over. En zo kreeg ik deze fles van Tante Caatje. Er staat geen jaartal op de fles, wel de kwalificatie VDQS, die nu niet meer bestaat. Vin Délimité de Qualité Supérieure was de sympathieke kwalificatie net onder Appellation Controlée, vaak een voorportaal voor een eigen AOC. “Deze fles moet zo’n vijfentwintig jaar oud zijn”, zei Tante Caatje. Mijn eerste reactie was: dan is de fles vermoedelijk niet meer te drinken. Toen ik terug ging rekenen, realiseerde ik me dat de wijn uit 1989 of 1990 zou kunnen zijn. Dat zijn twee uitstekende wijnjaren. “Als de wijn niet meer drinkbaar is, dan kun je altijd nog een konijn erin klaarmaken”, was de moederlijke boodschap. Enfin, in deze internettijd is het domein natuurlijk snel opgezocht. Daar leren we dat de wijnbouwer een bewaaradvies van 3 tot 10 jaar geeft voor de Mondeuse, afhankelijk van de kwaliteit van het jaar. 

Niet getreuzeld, de kurkentrekker in de fles. De kruk is stevig, bepaald niet brokkelig of poreus. Alleen het uiteinde van de kruk is rood. Een slok wijn in grote Bourgogneglazen… en ruiken maar. Hmmm. Niet slecht. Hmmm. Wel lekker, een geur van kreupelhout, paddestoeltjes, ja zelfs een lichte truffelassociatie. De tong begint wat te trillen. Ik wil ook! En die eerste slok bevestigt dat deze Grand Old Lady best te hachelen is. Op de tong is deze wijn liefelijk. Mooie zuren. Harmonieus. In de neus ook wat kruidigheid: een combinatie van laurier, kardemom en een zweem kruidnagel. Dat konijn mag lekker wachten. Deze fles maken lief en ik samen meester, bij een eenvoudige pasta met tomaten-olijvensaus vooraf, geroerbakte paksoi met oestersaus en ossenhaaspuntjes en een boeren bio-camembert toe. Dan is de fles op een klein bodempje leeg en hebben wij een klein wonder gedronken. Merci, Tante Caatje! En het hoofddeksel af met een diepe buiging voor de wijnbouwer.

zondag 2 maart 2014

Pradalupo 2010 Roero Arneis, Fontannafredda

Witte wijn van de Arneis druif uit het Piemonte gebied. Aan deze druif is een leuk verhaal verbonden. De wijnboeren zetten deze druivenstokken in Roero en Langhe naast en tussen de Nebbiolo druif, omdat de vogels eerder deze geparfumeerde druiven oppikten dan de meer kostbare Nebbiolo. Tja, dat zijn van die problemen waar de gemiddelde wijndrinker niet aan denkt… maar er komt heel wat bij kijken vóórdat wij een fijn glas in de hand hebben.  Er zijn ook wijngaardeniers die bosvalken houden -  dat houdt de vogeltjes weg bij de wijngaard. In de jaren zeventig van de vorige eeuw is deze druif bijna verdwenen geweest, om in de jaren tachtig een ‘revival’ te kennen. Deze wijn heeft een bloemetjesneus, heel verfijnd met een lichte anijsimpressie. De wijn heeft veel rondeur, souplesse in de smaak en een middellange afdronk. Ook prettige zuren die de wijn heel fris maken. Gedronken bij spaghetti met vongole bij trattoria l’Olivo in Tilburg.

woensdag 12 februari 2014

Ornellaia 2008 Bolgheri, Toscane

Perfectie laat zich lastig onder woorden brengen. Tenuta dell’Ornellaia is een Super Toscaan waar schitterende wijnen worden gemaakt. In 2006 bezocht ik dit domein met wijnvrienden. In de ontvangstruimte Ornellaia stonden toen twee bronzen borstbeelden. Oude helden moet je in ere houden. Eén is van Markies Lodovico Antinori, de grondlegger van het domein. Hij startte het domein in 1981 op gronden uit de erfenis van zijn moeders familie. De wijngaarden werden beplant met cabernet sauvignon, cabernet franc en merlot. Het andere borstbeeld is van de peetvader van de Amerikaanse wijnmakers: André Tchelistcheff (†1994). Robert Mondavi beschouwt deze van oorsprong Russische aristocraat als zijn grote mentor. En Mondavi was mede-eigenaar van Ornellaia van 2002 tot 2005, toen alle aandelen in handen kwamen van de Italiaanse adellijke familie Frescobaldi.
Het ontvangstcomplex, de vinificatieruimtes en kelders zijn gemaakt naar Californisch model. In 1985 kwam de eerste Ornellaia op de markt. Masseto (van alleen merlot) ontstond als experiment in 1986 en is inmiddels kostbaarder dan Ornellaia zelf. We zijn langs de Masseto wijngaard gelopen: 8 hectare in L-vorm. Bijzonder is dat die grenst aan Sassiscaia, een van de Super-Toscanen die de kwaliteiten van het gebied mondiaal op de kaart heeft gezet. Indertijd waren er 91 hectare wijngaarden, waarvan toen 76 in productie. Het domein kent twee wijngaardlocaties, Ornellaia waar de productiefaciliteit en de kelders zijn gevestigd, en Bellaria, noord-west van Bolgheri met jonger aangeplante wijngaarden (na de jaren 90).
Ornellaia 2008 werd in een vinologenproeverij op tafel gezet door wijnvriend Nello. Ik vond een proefnotitie van het Transnationaal Limburgs Prikkersclubje uit juni 2013: Paarsrood. Opeengepakt fruit in een gelaagde neus met toets van mint, balsamico en bitterchocolade. Wat tabak en frisheid. Wederom die verleidelijke zwoelheid gecombineerd met kracht en complexiteit, maar nog duidelijk in de knop! (Mijn score: 95+ Groepsscore: 93,6+). Ik vind perfectie moeilijk te beschrijven: Een dikke zwarte kleur, in de neus vanille, herfstbos en truffel. In de mond de smaak van nieuw hout, het fruit komt langzaam los in het glas. Héél veel rondeur en wat eucalyptus, met een strenge afdronk. Schitterend glas, 97 uit 100 punten van Wine Advocate.

donderdag 6 februari 2014

Heida 2012 Valais, Madeleine Gay

Wijnvriend Willem-Jan liet als eens de curieuze Klevener de Heiligenstein proeven, een Elzasser wijn die gemaakt is van Savagnin rose druiven. Deze Zwitserse wijn uit Valais is gemaakt van de Heida, de Savagnin Blanc druif. Nog geen 1.000 hectare is met deze druif aangeplant. Wijn met een goudzweem. In de neus ruik ik viooltjes en wat tropisch fruit. Citrus en mineralen. De smaak karakteriseert zich door goed houtgebruik. Lekker sappige smaak, echte heerlijke wijn met veel finesse. De wijn is gemaakt door oenoloog Madeleine Gay. Deze wijn is echt een vondst. En het is nu al de derde wijn uit Zwitserland op deze Curieuze flesjes die indruk op mij maakt.
 

zondag 2 februari 2014

Landauer 2007 LAN 1 Selection, Neusiedlersee-Hügelland, Burgenland

Vele honderdduizenden flessen zijn er te vinden die zijn gemaakt van cabernet sauvignon. En dat geldt ook de druif pinot noir. Ik ken niet zoveel wijnboeren die deze twee sámen in een wijn brengen. Daarvan herinner ik me alleen een uitmuntende mooie Umbrische wijn van Lungarotti uit Italië. Dan houdt het op. De familie Landauer maakte een selectie waarbij de genoemde druiven worden aangevuld met Blaufränkisch: LAN 1 is een wijn van drie druiven, die 18 maanden is opgevoed op houten fusten. Voor deze wijn is dan nog een selectie gemaakt. Dat levert een Oostenrijks wonder op, een wijn die naast tal van gereputeerde crus een heel goede indruk maakt.  Diepdonkere kleur, mooi geëvolueerde rand. Kruidige neus, pruimen, ceylon melange thee, zwarte bes en overrijp fruit, laurier, diepe geur waar je steeds meer in blijft ruiken. De wijn heeft een straffe aandronk, duidelijk wijn met een bite. Ik vind dit een onorthodoxe, maar wel meesterlijke blend van de familie Landauer in Rust. Heel levendige en viefe wijn uit Oostenrijk.  

woensdag 22 januari 2014

La Putere Feteasca Neagra 2012


De Feteasca Neagra druif is een inheemse druif uit Roemenië. De naam van de druif is vertaald zoveel als: zwart jong meisje. Wij drinken die Feteasca Neaga van de wijngaard Recas bij salami van Bonte Bentheimer varkens van boerin Teresa van Sengershoek. Deze smaakvolle salami smelt op de tong. Echt een super product. De wijn oogt nu nog wat paarsig in het glas. De neus ruikt overheersend frambozen. Heerlijk! Als de wijn wat langer in het glas staat, ruik ik ook kruiden. De wijn is soepel, drinkt lekker weg, maar heeft toch goed ingekapseld flink wat alcohol. De wijngaard is in handen van een Britse wijnboer, die een getalenteerde Australische wijnmaker de vrije hand gaf. Net toen ik mij zat af te vragen, wáárom we een Roemeense wijn zouden moeten drinken… gebeurde er iets wonderlijks. Die Feteasca Neagra stemde mij mild en deed associaties naar boven borrelen. De wijn doet me denken aan een fruitrijke, elegante Bourgogne. Ach, het zal niet kloppen, maar ik kreeg er zoveel goede zin van! De wijn drinkt verraderlijk soepel en legt daarmee een uitstekende basis voor een goede nachtrust. Nog even die druif opgezocht. Feteasca Neagra is de druif die de mooiste Roemeense wijnen voortbrengt. De druif heeft zich ook verspreid naar Transylvanië en Hongarije. In Roemeens Moldavië is een kleine 1.100 hectare met de druif aangeplant.
Wijnimporteur is www.anderewijn.nl, importeurs Bernard Nauta en Richard van Leest richten zich op vergeten druiven, een heel sympathiek streven.

woensdag 15 januari 2014

Domaine du Matinal 2001, Moulin à Vent, Cúvee Prestige


Wie wijn laat rijpen, komt geregeld voor een teleurstelling te staan. Het overgrote deel van alle wijn is gemaakt om snel te drinken. Te oude wijn is dood. Er is géén plezier meer aan te beleven, de wijn gaat stinken, ruikt bijvoorbeeld naar kool en smaakt dun en verder niks meer. Een wijn die snel dood gaat is Beaujolais, gemaakt om jong te drinken. Er is echter ook een eredivisie van de Beaujolais: de gemeentes die met naam op het etiket mogen, zoals Brouilly, Morgon en Fleurie om de grootste te noemen. Bewaar een goed gemaakte Cru de Beaujolais, gemaakt van de gamay druif, en zo’n wijn gaat een beetje lijken op Bourgogne. Deze Moulin à Vent van Corine en Noël Musy is zo’n goede wijn, wie de wijn nu proeft beleeft een klein wonder. De belegen en oude kleur doet denken aan dakpannen. Bij het ruiken aan de wijn is de eerste associatie die in mijn hoofd komt: Juventus, een Oude Dame. Je ruikt het leven nog. Wat thee en pruim, best plezierig. De helft van de wijn werd opgevoed op nieuw eikenhouten vaten. De neus doet ook denken  aan een herfstbos. Het fraaie glas is prima in balans. Curieus en heel leuk glas.

zondag 12 januari 2014

Château Musar 2012 Jeune, Bekaa valei, Libanon

Wijngaarden Château Musar
Om het jaar goed te beginnen lunch ik met mijn ma en dochter in Het Gebaar in Antwerpen. Roger van Damme zwaait de scepter in deze lunch-lounge waar bezoekers enorm in de watten worden gelegd. Ik besluit om níet te kijken naar wat ik wil eten, maar wat ik bij de lunch wil drinken.
 
 
En ja, daar zie ik: Musar 2012 Jeune. Een wijn die ik niet eerder dronk, gemaakt om al jong te plezieren. Niet opgevoed op eiken.  Het bijpassende gerecht heeft de wonderlijke naam King Kong. Het is een ossestaart gerecht met een garnituur van verschillende groentetjes en voorzien van blokjes foie gras. Château Musar beschouw ik als een pareltje in mijn kelder, maar de wijn moet meestal een jaar of tien rijpen voordat de kwaliteiten tot wasdom komen.
 
 
 
De wijn  komt van wijn gaarden die zo’n 1.000 meter boven zeeniveau liggen; Jeune is in 2007 voor het eerst geproduceerd en kost iets minder dan de helft van Château Musar. De zon schijnt hier 300 dagen per jaar, de gemiddelde temperatuur in 25 graden Celcius overdag. De wijn is gemaakt van cinsault, syrah en cabernet sauvignon. De neus biedt frivole fruittonen en de balans van de wijn is superieur. De soepele smaak met kersen combineert uitstekend met de creatie van Van Damme. Een fantastisch begin van het jaar op het gebied van curieuze flesjes.

Lunch-lounge Het Gebaar is gevestigd in Antwerpen: http://www.hetgebaar.be/
 
 

dinsdag 31 december 2013

Sancerre 2011 Des Mont Damnés, Henri Bourgeois, Chavignol

De laatste blogspot van 2013 gaat over twee desillusies. We bezochten dit jaar Sancerre, voor het eerst. Al héél lang zijn we liefhebber van die prachtige kleine crottins, geitekaasjes, de allerlekkkerste komen van chavignol, en hebben een gecontroleerde herkomstbenaming. We zijn er in de zomer achter gekomen dat de hele wereld voor de gek wordt gehouden… er zijn géén geiten te vinden in Chavignol. Nergens. Geen enkele geit.
 

 
Dat is een ware desillusie als je die crottins voedsel voor de goden vindt. De melk wordt gekocht, werd ons te verstaan gegeven. Er is zélfs niet één weilandje waar de plaatstelijke VVV enkele oude geiten laat grazen! We bezochten natuurlijk ook wijnboeren. Zo’n über-sympathieke wijnboer, gevonden in de Guide de Hachette. En uiteindelijk bezochten we ook het huis Bourgeois, dat we al lang kennen en waar we prachtige wijnen van dronken. Het huis ligt tegenover het kerkje dat op het etiket is afgebeeld. En achter het kerkhof tegenover de kerk lopen de steile wijngaarden, die niet met machines zijn te bewerken. Het zijn de ‘verdomde’ wijnbergen waar je met de hand moet plukken. Waar de zon héél lang de druiven koestert. Het verschil tussen een gewone Sancerre en een Sancerre van die verdomde bergen is altijd goed te proeven. De wijn van de steile hellingen is rijker, heeft meer body. Het is met schroom dat we bij Bourgeois binnenstapten. Want Bourgeois is G R O O T. We koesteren graag het idee dat kleine keuterboertjes de meest verrassende wijnen maken. Maar dat is een desillussie. Grote wijnboeren hebben de kennis, de mogelijkheden en het geld om schitterende wijnen te maken. Ik herinner me een bezoek aan Banfi in Toscane, waar ik immense roestvrijstalen wijnketels zag, daar pasten hele schoolklassen in. Ik mis dan ter plekke de charme… maar Banfi maakt wereldwijnen. Bourgeois dus ook, we proeven er twaalf wijnen, die onberispelijk zijn, van verschillende gronden, jong en oud, met uitstekende toelichting.
Thuisgekomen zetten we de wijn van het sympathieke kleine wijnboertje naast de gigant Bourgeois… en zie: Bourgeois wint met gemak. Deze wijn van de verdoemde bergen is ook fris, energiek, ruikt naar buxus, kruisbes en velden vol met brandnetels. De wijn is vief en fris. Er is niks mis met grote wijnhuizen, is de oudejaarsbespiegeling van 2013. Alle lezers een heel gelukkig, gezond en vineus 2014 gewenst!

vrijdag 27 december 2013

Trousseau 2010, Domaine Daniel Dugois, Arbois


 
Wijn heeft met sporters gemeen dat die moeten presteren als het moment daar is.Vandaag lees ik in de ochtendkrant dat Sven Kramer zich in Thialf Heerenveen  heeft geplaatst voor de Olympische Spelen in Sotsji. Net als Jorrit Bergsma, Lotte van Beek en Marrit Leenstra. Maar de krant kopt ook in chocoladeletters: BOB BAALT. Schaatser en Oud Olympischs kampioen Bob de Jong is nog niet geplaatst, hij presteerde niet goed genoeg bij de kwalificatiewedstrijden. Hoe vaak komt het niet voor dat we een wijn op een speciaal moment openen en dat de wijn niet tot zijn recht komt? Heb ik daarvoor die wijn zo lang laten rijpen in de kelder?, vraag je je dan af. Tja, de kelder kan ook een spookhuis worden. We dineerden met kerst bij schoonzus en zwager. Zij componeerden een menu, ik boog mij over de keuze van bijpassende wijnen. We starten met een Cremant d’Alsace van het huis Bernard Scherb uit Gueberschwir, gekozen door mijn zwager. Gemaakt van Pinot Blanc en genaamd Cuvée Emotion. Deze wijn had de dochter van het huis geschonken op haar bruiloft... Mijn zwager dacht: dan moet het wel goed zijn. En dat klopt. Ik zag op het achteretiket dat de mousserende wijn dertig maanden heeft gerijpt, dat is beduidend langer dan verplicht is – en dat vertaalt zich in een harmonieuze en mooie rondeur en een smaak met zoete appeltjes. Een cremánt die zéér de moeite waard is; waarschijnlijk een wijn die speciaal voor de gelegenheid is gemaakt. We starten met bruschetta met tomaat. Een week voor kerst zie ik de Biancosesto 2012 van La Tunella liggen, een wijngoed in Friuli waarvan ik álle wijnen ben gaan waarderen. De wijn is in een mooi kerstkistje te koop, met uitleg dat het de tiende jaargang is van deze wijn gemaakt van de lokale druiven friulano en ribolla gialla. Een lekker sappige smaak, maar vooral een opvallende neus, met anijs erin. 

Na de huisgemaakte bouillon eten we tonijn. Met een lekkere rosé, oom Peter! Riep mijn nicht. Dus even goed gezocht en een wel heel toepasselijke rosé gevonden: fluisterende engelen, Whispering Angels 2012 van domein d’Esclans uit de Provence. Eigenlijk wat te jong, deze rosé mag rijpen. Lekker krachtige smaak. Ik piekerde over een passende rode wijn bij de tonijn, en kom uit bij Trousseau, een lokale druif uit de Jura. Domaine Dugois 2010 Trousseau doet precies wat ie moet doen: hij presteert prima! Dat komt ook door de opbouw cremánt, wit, rosé en dan rood. Dit is superlicht rood, vergelijkbaar met een Bourgogne. Dit is een oudere wijn, zegt mijn zwager, die een stallucht neus ruikt. Maar het is 2010, die inderdaad al een lichte stalneus heeft, met heel licht rood zomerfruit in de delicate smaak. Past perfect bij de tonijn.

De wijn komt van OIivier Schutte, specialist in Jura wijn: www.geluksdruif.nl

UPDATE: vandaag, 28 december, heeft Bob de Jong zich op de 10.000 meter geplaatst. De Jong gaat naar zijn vijfde Olympische Spelen.


 

zondag 15 december 2013

Amarone della Valpolicella 2008 Tedeschi

Valpolicella is de zomerse dorstlesser uit Veneto. Een wijn die zich ervoor leent om gelukzalig en gedachtenloos te genieten, maar er is ook een serieus broertje in de familie. Amarone is gemaakt van ingedroogde druiven, in dit geval  corvinone en corvina. Na dat indrogen krijg je een heel geconcentreerde wijn, met een vrij hoog alcoholgehalte. Noem het maar gerust de winterse variant van Valpolicella, een geweldige eetwijn die prima past bij winterse stoofschotels en wildgerechten. De kleur is diep en toch wat doorzichtig. Een heel mooi bouquet met pruimen, leer, tabak, echt een feestje. De wijn heeft ‘warmte’ in de neus, ik ruik ook vijgen. Bij de eerste slok komen de strakke bitters duidelijk naar voren, een wijn met een ‘bite’. In de afdronk een smaak die ik herken van de zomers vroeger: de smaak als je enkele handen kersen gegeten had, bij beide buren stond een grote kersenboom.

zondag 24 november 2013

Dionysus Cava Canals & Munné, Brut Nature, Reserva Mètode Tradicional

Het leven is een feest. Maar je moet wel zelf de slingers ophangen, zegt men dan. Daarom hou ik van een laat ontbijt op zondagmorgen met een roerei en Cava, de Spaanse mousserende wijn. Vandaag genoten met bruin zuurdesembrood en lekkere gezouten Ardennen boter.  Deze Canals & Munné Cava komt van organisch bewerkte wijngaarden en is genoemd naar de God van de wijn. Gemaakt van 60% Xarel.lo, 30% Chardonnay and 10% Macabeu. De wijn rijpte vijftien maanden op fles en als ik het goed begrijp nog vijf maanden na dégorgement. Appeltjes in de neus en een elegante smaak met finesse. Heel plezierig om de zondag mee te beginnen, maar óók geschikt als eetlustopwekker. Gekocht bij Colruyt in Maaseik. In Brussel kreeg deze Cava dit jaar de gouden medaille op het Concours Mondial de Bruxelles.
 

zondag 10 november 2013

LAYA 2012 Almansa Old Vines, Bodegas Atalaya

Gemaakt van Garnacha Tintonera en Monastrell, komt uit wijngaarden die 700 tot 1.000 meter boven de zeespiegel liggen. De Bodega is in 2007 ontstaan door toedoen van de Gil familie uit Jumilla. De Garnacha Tintonera is de dominante druif in het gebied Almansa, dat iets onder Valencia ligt maar boven Jumilla aan de oostkant van Spanje. Een andere naam voor Garnacha Tintonera is Alicante Bouchet. Van deze bodega had ik de Atalaya wel eens in het glas gehad, maar niet deze wijn. Een kersenexplosie in de neus, maar ook vanille, kreupelhout en bittere chocolade. Smaakaanzet van kruidige bitters en véél rondeur. Een heel smakelijke wijn, een vriendje zegt mijn Lief en dat betekent dat de wijn soepel drinkt, en dat is best knap voor een wijn met 14,5% alcohol. Die is echter heel goed verpakt, je hebt er helemaal geen last van. Uitstekende prijs/kwaliteit.

zaterdag 2 november 2013

Château de Plaisance 1995 Coteaux du Layon Chaume

Het honderdste curieuze flesje komt uit een van de allermooiste delen van de Coteaux du Layon, namelijk Chaume. In 1950 werd een AOC aan het gebied toegekend. Nu zijn er zo’n 1.400 hectares en het totale gebied omvat 27 gemeenten. Een deel daarvan mag zijn naam koppelen aan de AOC, samen vormen die villages zo’n 300 hectares. Binnen dit gebied liggen twee bijzondere Crus, namelijk Bonnezeaux en Quarts de Chaume. Deze wijn komt van wijngaarden die tegen het Quarts de Chaume gebied aanliggen, de wijn komt uit de gemeente Rochefort. Er zijn 70 hectare wijn in deze herkomstbenaming, de toegestane maximale hoeveelheid wijn om te maken in slechts 25 hl/ha. De chenin blanc druiven voor deze edelzoete wijn worden in opeenvolgende gangen door de wijngaard geplukt, het is zaak om de rijpe druiven en overrijpe druiven te plukken, de laatste zijn aangetast door de edele rotting.
Deze wijn is volstrekt vitaal en vief. Nu achttien jaar oud, maar zou zomaar nog tien of twintig jaar langer in de kelder kunnen liggen. De kleur heeft een goudzweem gekregen. In de neus hele mooie tonen van lavendelhoning en Turks fruit. De wijn heeft een vettige viscositeit en als de wijn de tong beroert proeft dat fluwelig. Prima balans tussen zoet en zuur. De wijn is een feest bij een lekkere wildpaté, die de wijn erg flatteert. Past natuurlijk ook bij een mooi stukje rillettes voor het diner. Of als meditatiewijn. Vandaag drink ik de wijn bij die wildpaté op een gewijd Sint Hubertus broodje. Santé.

zondag 13 oktober 2013

SOTSÀS Cuvee 2010 Maso Catanghel, Trento Adige

Dit is géén wijn voor puristen. De wijnbouwer heeft twee druiven gecombineerd die meestal níet samen in een wijn gaan, maar ieder voor zich prima wijnen voortbrengen: sauvignon (beroemd van o.a. Sancerre) en chardonnay (de grondslag voor beroemde witte Bourgogne). De neus ruikt prettig mineralig, de eerste slok laat de mond uitstekend wennen aan wijn, maar geeft nog geen wow gevoel. Pas als ik wat worstjes (pepersalami en droge worst) snij, die oppeuzel en daarna de wijn proef… presenteert de wijn zich ineens véél beter. Ik moet denken aan wijnvriend Hans, een van de grootste puristen die ik ken als het gaat om wijnproeven. Wijn moet objectief worden beoordeeld, is zijn visie. En dat doe je zónder allerlei omstandigheden mee te wegen. Als ik een wijn betitel als ‘terraswijn’ of ‘eetwijn’ fronst Hans de wenkbrauwen en.. kan ik het commentaar dat hij gaat geven dromen. Deze wijn is dus een eetwijn. De SOTSÀS cuvee heeft een neutrale smaak met prettige zuren. Zuren die prettig de mond schoonspoelen, die  worstjes extra goed doen smaken. Dit domein in Civezzano heeft wijngaarden die op een hoogte van 450 meter liggen, gronden met klein en kalk. De wijnstokken liggen op zuidoost hellingen. Dit is een elegante wijn uit de Dolomieten.  

donderdag 10 oktober 2013

You fuck my wine?!, Vin de France, Fabien Jouves

Wijnbouwers hebben vaak enorm de pest aan regels. Wat dat betreft onderscheiden zij zich niet van andere ondernemers. In Frankrijk bestaat een systeem van  regels waarbij onder meer druivensoorten en rendementen worden voorgeschreven. Fabien Jouves maakt wijn in Cahors, maar daar is de Jurançon Noir druif niet toegestaan. Deze druif heeft niets te maken met het gelijknamige gebied – en dat is best verwarrend. Ammehoela met de regels, heeft Fabien gedacht, ik maak er toch een lekkere wijn van. De druif Jurançon Noir is een kruising van Malbec en Folle Blanche. In het algemeen is de wijn ervan vrij licht, maar Fabien Jouves zorgt voor goed concentraat. Handgeplukt. Zes maanden rijping op betonnen cuves en houten vaten. De wijn is natuurlijk gemaakt en érg lekker, met schitterende kersenassociaties en wat chocolade in de smaak. Je mag mij wakker maken voor deze Vin De France. Een uiterst curieus flesje.
 

dinsdag 8 oktober 2013

Le Coq Frisé 2010 Cuvée des Amis, Limburg

Het is beter te investeren in een goede vriend dan in een dure psychiater. Ik las deze prachtige stelling uit een proefschrift in de krant. En twitterde enthousiast de stelling door. Laura twijfelde geen seconde en stuurde een tweet: Dáárom kreeg je natuurlijk die fijne fles Cuvée des Amis van mij! Met een smiley. Lief hè...  reden genoeg om die fles te openen. Ik ben een van de proevers die een zwak heeft voor Nederlandse wijn. Talloze proefvrienden reageren brommerig op onze Vaderlandse trots. Te zuur, te weinig concentraat. Maar ik krijg juist last van een 'weak spot' en zie allerlei gebreken graag door de vingers om mijn romantische idee van Nederlandse wijn te koesteren. Nou om maar meteen duidelijk te zijn: daar is bij deze wijn geen sprake van. Van gebreken. Integendeel. De 2012 werd bij de Nationale Wijnkeuring als één van de beste gekeurd. Ik heb het idee dat de 2010 van dezelfde druiven is gemaakt: Fruhburgunder,  Auxerrois en Pinot Blanc. Het is een witte wijn van rode druiven, zei Laura. Dat is te zien aan een paarsachtige zweem in de wijn. De bescheiden neus heeft een associatie met peer. De kwaliteit van deze wijn uit Epen zit in de smaak: die is sappig, opwekkend en heel vriendelijk met een fruitige toon. De wijn heeft een héél aangename balans, als een feinherb uit de Moezel. Wijnmakers Gertje Hahn en Wolfgang Kraus mogen trots zijn. Dit is een verrukkelijk glas. Gedronken bij enkele gebakken plakken aubergine uit eigen tuin en aardappeltjes, snijbonen en gehaktbrood.
 

vrijdag 4 oktober 2013

Eva’s Chardonnay 2011 Washington State, Charles Smith Wines, Columbia Valley

Het is mij een raadsel waarom een wijnbouwer ons eraan wil herinneren: de zondige hap uit de appel. En toch is dat precies wat Charles Smith doet. Tussen de bloemetjes op de voorkant, staat de appel uit het paradijs… met een hap eruit. En die dekselse slang die Eva verleidde staat op het achteretiket! Hele frisse appeltjes zitten ook in de neus van de wijn. De smaak is vief en opwekkend, maar in de nasmaak zit (en dat kan niemand met gezond verstand verwonderen….) een piepklein bittertje.

woensdag 25 september 2013

Domaine Eugène Carrel, Jongieux 2009, Vin de Savoie, Gamay vieilles vignes

Schitterend ouderwets etiket. Zo een waar iemand helemaal tureluurs van kan worden. Lauwerkransen. Wapen van de streek. Groot Jongieux, maar daar heeft niemand ooit van gehoord. En dan drie stempels in rood. Prestige, dat is een woord dat iedereen wel herkent. Savoie is de bergstreek tegen Zwitserland. Ik proef deze wijn in een leerzame Savoie proeverij met leuke autochtone druiven zoals Jacquère, Altesse en Mondeuse. Maar meneer Carrel heeft oude gamay stokken, zeg maar gerust stokoude gamay wijnstokken. En hij maakt daar een wijn van die mij de adem beneemt, wat een schoonheid! Overweldigend mooi boeket: rood fruit, klein rood pepertje, vleug van laurier, aardbei. Soepele en hemels elegante smaak, goede zuren en ook nog nahangend. Instant geluk, deze rode bergwijn. Ik hou ervan adressen te verzamelen om nog eens te bezoeken. Vaak musea, soms een bezienswaardigheid, geregeld een restaurant en ja, ook wijnbouwers die indruk maken. Monsieur Carrel komt op de wenslijst.   

donderdag 12 september 2013

Clos de Clochers, Riesling Vin de Glace 2004


 
Deze wijn past goed bij de curieuze flesjes op dit blog. Er zijn maar 360 flessen gemaakt van deze wijn, die is geoogst bij min 8 graden Celcius. Op het etiket staat Grand Premier Cru, dat is een kwalificatie die Luxemburgse wijnen krijgen als ze in een proefcommissie méér dan 18 punten krijgen uit 20. Er is 160 hectare riesling aangeplant in Luxemburg, die vaak erg mooie wijnen geven. Deze wijn heeft maar liefst 280 gram restsuiker per liter. De kleur is oudgoud. De wijn is weelderig met een honingtoets en Rubensiaanse balans. Ik val altijd als een blok voor dit soort exclusieve en curieuze zoete wijnen. In Duitsland zou dit eiswein heten. Het is goddelijke nectar. Een meditatiewijn par excellence.

zondag 8 september 2013

Contemplations, Merlot/Malbec 2011, Katarzyna

Op deze blog staan proefnotities centraal. En ook technische gegevens over de wijnen. Ik wil nu eens aandacht vragen voor de marketing van wijn: hoe verkoop je wijn? Da’s simpel, zal de lezer zeggen: maak kwaliteit en werk aan bekendheid. Maar zo simpel is het niet. Vóórdat een domein of een gebied een kwaliteitsimago heeft… daar gaan heel wat jaren overheen. Deze wijn is Bulgaars en er zijn héél wat marketing technieken op losgelaten. Er staat een knappe dame op het etiket, met een engelengezicht: de Venus van Boticelli. De wijn  luistert naar een naam die uitnodigt om de wijn bij guur najaarsweer te genieten, net terug uit een regenbui. Je maakt de haard aan… dan wil je een glas wijn en boeiende conversatie. Contemplations heet de wijn. Dat staat voor overdenkingen. Er staan ook overdenkingen op de fles. Niet van de minste denkers: Dostojevsky, Victor Hugo, Albert Camus, Nikolai Gogol en Pablo Picasso. De overdenkingen nodigen uit tot dialoog. Neem nou deze: Schoonheid is mysterieus en verschrikkelijk tegelijk. God en de duivel vechten om het hart van de man. Of deze: Kunst is niet de toepassing van een canon van schoonheid, maar wat het instinct en het brein kan bedenken zonder enige canon. Wanneer we een vrouw liefhebben beginnen we niet met het meten van haar ledematen.
Toen ik de fles uit de Thracian Valley in handen nam, kon ik andere wijnflessen in het schap bekijken. Iedere fles heeft een eigen kunstig etiket en ook eigen teksten! De flessen zijn genummerd en voorzien van summiere toelichting. Enfin, wat je allemaal niet moet doen om een fles Bulgaarse wijn aan de man te brengen. Maar hoe proeft die wijn nu? Dikke paars kleur. Een zwoele neus met kers en chocolade, ik zou denken dat de Malbec hierin duidelijke tot uitdrukking komt.De wijn is gemaakt van 70% merlot en 30% malbec. De wijn komt vet in de mond met evidente bitters en goede zuurgraad. Iets van laurierdrop en munt. Warme wijn waarin de alcohol (14,5 procent) wel proefbaar is. De wijn opende ik om 12.30 uur. Zes uurtjes later heeft de wijn rondeur en zijn de bitters wat minder prominent. Ik beveel de wijn zonder terughoudendheid aan. Mits de lezer geen fanatiek aanhanger is van Sophocles, die immers zei: Het gelukkigst leeft men, als men nooit nadenkt.

donderdag 5 september 2013

Vin Jaune 2002, Domaine Auguste Pirou, Arbois

Deze wijn is gemaakt van 100% savagnin. De oogst is laat, vaak pas in november. De Vin Jaune heeft een verplichte vatlagering van 6 jaar en 3 maanden. Gedurende deze tijd worden de fusten niet bijgevuld. De zuurstof heeft vrij spel en op de wijn vormen gistcellen een sluier, dat als beschermlaag tegen oxidatie fungeert. De wijn wordt gebotteld op een speciale fles, die clavelin heet en een inhoud heeft van 62 cl. Dat is precies de hoeveelheid die na vatlagering overblijft van een liter. De wijn kan heel goed ouderen. Wij dronken deze wijn bij een kip in roomsaus met gestoofde spitskool. De Vin Jaune is een droge wijn met een kleur van oud goud. Het lijkt wel sherry, zei mijn disgenoot en dat klopt: de wijn kenmerkt zich door nootachtige aroma's. De wijn is verfijnd en elegant met een lange afdronk. Ik meen dat Harold Hamersma onlangs schreef: Vin Jaune biedt van  alles wat een wijnliefhebber níet zoekt in een wijn. Dat is wat boud gezegd. Dat het een unieke wijn is, zoveel is zeker.