zondag 13 oktober 2013

SOTSÀS Cuvee 2010 Maso Catanghel, Trento Adige

Dit is géén wijn voor puristen. De wijnbouwer heeft twee druiven gecombineerd die meestal níet samen in een wijn gaan, maar ieder voor zich prima wijnen voortbrengen: sauvignon (beroemd van o.a. Sancerre) en chardonnay (de grondslag voor beroemde witte Bourgogne). De neus ruikt prettig mineralig, de eerste slok laat de mond uitstekend wennen aan wijn, maar geeft nog geen wow gevoel. Pas als ik wat worstjes (pepersalami en droge worst) snij, die oppeuzel en daarna de wijn proef… presenteert de wijn zich ineens véél beter. Ik moet denken aan wijnvriend Hans, een van de grootste puristen die ik ken als het gaat om wijnproeven. Wijn moet objectief worden beoordeeld, is zijn visie. En dat doe je zónder allerlei omstandigheden mee te wegen. Als ik een wijn betitel als ‘terraswijn’ of ‘eetwijn’ fronst Hans de wenkbrauwen en.. kan ik het commentaar dat hij gaat geven dromen. Deze wijn is dus een eetwijn. De SOTSÀS cuvee heeft een neutrale smaak met prettige zuren. Zuren die prettig de mond schoonspoelen, die  worstjes extra goed doen smaken. Dit domein in Civezzano heeft wijngaarden die op een hoogte van 450 meter liggen, gronden met klein en kalk. De wijnstokken liggen op zuidoost hellingen. Dit is een elegante wijn uit de Dolomieten.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten