vrijdag 22 juli 2011

Clos de Vougeot 2000, Fery Meunier

Wie het serieus wijnproeven heeft ontdekt, heeft informatiehonger. Je wilt véél meer weten van dat kostelijke vocht. En dan ontdek je al snel dat er superieure wijnen zijn, met krachtige reputaties, die niet voor gewone stervelingen lijken te zijn weggelegd. Yes sir, denk aan Châteaux als Pétrus, Latour, Haut Brion, Lafite Rothschild, aan Bourgognes als La Romanée, La Tache, Richebourg, de absolute top Rhonewijnen zoals Hermitage, maar ook Spaanse, Italiaanse, Duitse, Australische en Californische wijnen. Ik voel mij heel bevoorrecht als ik dan toch zo’n wijn in het glas krijg. Bij bezoeken aan de Bourgogne ben ik steeds met respect even gaan kijken naar die fameuze en kostbare wijngaarden, zoals Clos de Vougeot. In de 12e eeuw aangelegd door monniken. Nou is daar iets opmerkelijks mee aan de hand, want die wijngaard van pakweg 50 hectares heeft meer dan tachtig eigenaren. En het schijnt dat er zes verschillende types terroir zijn te onderscheiden. Je weet dus niet wat je in het glas krijgt als er Clos de Vougeot op het etiket staat. Deze Clos de Vougeot 2000 van Fery Meunier proefde ik in een blinde proeverij, naast Château Montus 1998 en La Dame de Montrose 2000. Mijn voorkeur ging helemaal naar deze wijn uit, die ik (hell !) voor een Saint Julien aanzag. Doorzichtige kleur, belegen neus met veel vanille, heel complex en veel impressies: pioenroos, aards, truffelassociaties. Rondeur en sap in de smaak, goede balans en stevig. Nu met elf jaar mooi op dronk. Overigens is Fery Meunier een benaming voor wijnen die op de markt worden gebracht door een samenwerking van Jean Fery Louis (eigenaar van domaine Jean Fery & Fils in Échevronne, Beaune) en Alain Meunier (domaine Jean-Jacques Confuron in Premeaux Prissey, Nuits) die in 1995 gestalte kreeg. Geen eeuwenoud domein, maar een moderne samenwerking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten