zaterdag 3 oktober 2015

Château La Dominique 2006 Saint Emilion Grand Cru Classé

In restaurant Kommilfoo verlaat ik mij op het advies van de sommelier en dat pakt geweldig uit. Onze dochter heeft haar Masterstudie met goed gevolg afgerond en dat vieren we. We hebben nog een diner in het vooruitzicht met studievrienden van onze dochter, daarbij zal wijn uit haar geboortejaar geschonken worden. Zoveel is zeker. Maar de dag dat je hoort dat je geslaagd bent, is bijzonder. Het valt nog niet mee om op vrijdag een tafel te bemachtigen in een goed restaurant voor dezelfde avond. We zijn al onderweg om onze dochter te feliciteren als we het geluk hebben dat er een tafel uitvalt, én… dat de bediening van het restaurant Kommilfoo in Antwerpen zelf terugbelt: we zijn welkom. Het restaurant heeft een prettig sobere inrichting. De obers dragen de frivoolste strikjes van het westelijk halfrond. De champagne Ruinart gaat prima samen bij de eerste twee gangen van het menu dat poëtisch Gastronomische Wandeling heet. Maar dan komen twee gangen waar ik wel een wijn bij ‘durf’ te kiezen, maar ook bedenk dat het véél verstandiger is advies te vragen. Het tussengerecht is een gebakken ganzenlever, eekhoorntjesbrood, crème van pompoen, gel en crunch van bier, saus van Liefmans Goudenbrand. 

Het vleesgerecht is een gekarameliseerde schouder van melkvarken uit Segovia, humus, smaken en geuren uit het Midden-Oosten. Deze blog had ook “Lofrede op de sommelier” kunnen heten. Hij stelt eerst vragen naar mijn voorkeur. Op het moment dat ik antwoord geef op de vraag van de sommelier, realiseer ik mezelf dat mijn antwoord niet zo productief is. “Ik drink heel breed” daarbij mijn woorden met mijn handen ver uiteen kracht bijzettend. Bent u Frans georiënteerd? Is een slimme vraag, die ik meteen bevestigend kan beantwoorden. Drinkt u één wijn bij de twee gerechten? Ook zo’n slimme vraag. Ja, dat willen we. De wijn moet in ieder geval wat ouder zijn en vooral zijn afgestemd op het varken vanwege karamellaag, stelt de sommelier. Als ik informeer of de Gloria 2010 een optie is, krijg ik een resoluut ‘nee, dat is geen goed idee’. Daar hou ik van. Duidelijk zijn. De aanbevolen Château La Dominique 2006 doet de pretogen van de sommelier glimmen: het is een jaar dat in de schaduw staat van 2005, maar héél aantrekkelijk. Dat blijkt: een karrenvracht kersen is verpakt in een prettig drinkbare, bijna fluwelige wijn. De wijn is heel compleet (geen enorme diepte), aangenaam en lekker. Restaurant Kommilfoo is een aanrader.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten