zaterdag 28 juni 2014

TITON Barbera d’Asti superiore 2010 docg Nizza, l’Armangnia



Dom, dom, dom. Om vooroordelen te hebben. Dat is in het gewone leven al zo, maar zeker ook in de wijnwereld. Geen idee of ik dit al eens heb geventileerd op ‘curieuze flesjes’ maar je doet mij geen groot plezier met wijnen uit Piëmonte. In blinde proeverijen vind ik die wijnen vaak simpelweg niet lekker, te aards, te rustiek. En dan blijkt het bijvoorbeeld Barolo te zijn. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik toch een klein hoekje met Barolo in de kelder koester, maar dat is ongetwijfeld de uitzondering op de regel. Enfin, als je wéét dat wijnen uit Piëmonte je zelden bekoren, dan zoek je die dus niet… Precies: het vooroordeel. Daar worden geen lekkere wijnen gemaakt. Dom, dom, dom. Want er zijn meer druiven dan nebbiolo. Afgelopen dinsdag heb ik een hele proeverij Barbera’s meegemaakt en het was… geweldig. Deze Barbera d’Asti superiore was misschien niet de beste wijn die ik proefde, maar mijn hart was wel verkocht, alleen al bij de geur. Een enorm rijk uitwaaierende neus. Wow! Zoethout en bloemen, de smaak heeft kracht én lengte én rondeur. Rood fruit in de smaak. Er is veel in deze wijn te ontdekken en dat is leuk. Ik ben weer eens met mijn neus tegen de lamp gelopen met mijn vooroordelen. Olivier Schutte is de importeur van deze wijn, een kleinschalig werkende importeur die alle steun verdient. Hij heeft een briljante bedrijfsnaam. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten