woensdag 4 juni 2014

Château Musar 2005 Bekaa Valley, Libanon



Het is meer dan een generatie terug, het moet begin jaren tachtig van de vorige eeuw zijn geweest, dat ik met veel belangstelling las over een onbekende wijn uit Libanon: Château Musar. Michael Broadbent schreef over de wijn, die een enorm rijpingspotentieel had, vergelijkbaar met dat van de Grand Crus in Bordeaux. Zijn wijnmaker Serge Hochar werd in 1984 de eerste Decanter Man of the Year. Sindsdien vond ik het altijd bijzonder als ik de wijn mocht proeven. En de flesjes Musar in de kelder koester ik als kostbare schatten. Wijnvriend Nello zegt: laat de wijn gerust 15 jaar liggen en drink hem dan. De wijn  is samengesteld uit cabernet sauvignon, carignan en cinsault, de 3 c’s. Soms ook nog met andere druiven. Een van de mooie eigenschappen van Musar is dat de wijn van jaar tot jaar enorm kan verschillen. Zo kan de wijn soms karakteristieken vertonen van een Bourgogne, en in een ander jaar juist weer Bordeaux kenmerken vertonen. Dat is voor een doorsnee consument vervelend, maar ja… Musar is een product voor de wijnliefhebber. En die vindt de grilligheid nou juist wel weer opmerkelijk en spannend. 

Afgelopen zondag was een hoogtepunt in mijn wijnproefleven. Samen met wijnvrienden Nello en Berry won ik de Grand Prix Saint Hubert, de oudste en meest prestigieuze blindproefwedstrijd van de Benelux. Zeg maar het Wimbledon van het wijnproeven. Dat voelt ontzettend goed! Van tien rode wijnen uit de hele wereld wisten we van negen de herkomst goed te determineren en van zeven de correcte druiven. Château Musar 2007 was de eerste wijn, die we helemaal herkenden, behalve het goede jaar. De wijn had een bruine rand, kruidige maar ook wat onbestemde geur, een tikje groen in de smaak, maar wel goede zuren en mooie balans. Twee dagen later zet Nello een fles Château Musar 2005 op tafel. Geëvolueerde kleur, doorzichtig, laurier, kersen en zoethout in de geur, mooi geparfumeerd. Wijn met veel beschaving, hoge zuurgraad en lekkere doordrinkfactor. Ook tonen van chocolade. Als ik dit schrijf slik ik de laatste slokken uit de fles door, met nog lekkere rijpe tannines in de mond, en de zoethouttoon achter op de tong. Een prachtig glas wijn, dat ik altijd met respect en bewondering drink. En vanaf nu altijd met de zoete herinnering van het winnen van de Grand Prix Saint Hubert.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten