vrijdag 19 januari 2024

Wijnkasteel Genoels-Elderen 2017 Pinot Noir Vogelsanck

 

In 1991 werden 2.350 wijnstokken gezet in de leemgrond van Riemst. Tot 2010 zouden daar 393.000 stokken bijkomen tot nu 22 hectares wijngaarden. De stokken wortelen diep in de mergelgrond. In 2000 verkreeg Genoels-Elderen de hoogste kwalificatie Haspengouwse wijn, gecontroleerde herkomstbenaming.

Bijna 8 jaar geleden werd ik volkomen verrast in een blindproeverij door de pinot noir 2011 van dit wijnkasteel uit België. In november bracht ik een bezoek aan het wijnkasteel. Prachtige apparatuur om wijn te maken, dubbelwandige temperatuur gestuurde cuves en een luisterrijke opslag met wijnvaten.



Dit keer proefde ik de 2017 Pinot Noir die twaalf maanden heeft gerijpt op houten vaten en zes maanden in cuves. Die 2017 had ik in 2021 ook al eens in het glas bij een Luikse salade. Ik genoot van de geur van frambozen en cederhout, kruidigheid en melkchocolade. Speelse zuren markeerden de elegante smaak. Overigens vind ik de Zilveren Parel van Genoels-Elderen ook een topwijn. De mousserende wijn van chadonnay krijgt 36 maanden rijping sur lie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten