zondag 19 februari 2023

Château La Perrière 2021 Mucadet Sèvre et Maine sur Lie


Het is moeilijk een plaats te vinden. Zoals op het strand bij een fraaie zomerdag. We schrijven februari. Rondom alle statafels staan véél mensen. Geliefden, families. Oud en jong. We besluiten eerst wat geitenkaas te halen; ook de kraam met paddenstoelen doen we aan. En dan.. zie ik een leeg tafeltje. We hebben een plekje bij de Oesterbar op het theaterplein in Antwerpen tijdens de zaterdagse markt. Op die markt zie je dat Vlamingen léven. We bestellen gefrituurde visjes, ongepelde Noordzeegarnalen en oesters. Met een fles Muscadet. De eerste slok biedt een prachtige citrus impressie en in gedachten ruiken we de zee. Déze wijn is perfect: de juiste wijn op het juiste moment bij het juiste voedsel. Het domein van Vincent Loiret ligt in het dorpje Le Pallet en de wijngaard van ongeveer 45 ha waarvan de helft in Sèvre et Maine, bevindt zich voornamelijk op mergel. Deze man volgt als 4de generatie het familiedomein op. De oesterman glundert als hij de glazen bijschenkt: een wijn om snel te drinken, zegt hij. Ik tover mijn wijnbibliotheek op de telefoon en laat hem zien dat de laatste Muscadets die ik dronk allemaal tien jaar en ouder zijn. Hij zegt het niet, maar ik zie hem denken: rare Ollander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten