zondag 31 juli 2022

Entre Deux Monts 2021 PINOT La Douve

Het is negen jaar geleden dat ik een wijn uit België beschreef op dit blog. In die tijd heeft de wijnbouw een vlucht genomen, zijn er steeds meer wijnbouwers in België en worden er serieuze wijnen gemaakt. Ik ben de sommelier van restaurant Fabuleux in Den Bosch dankbaar dat hij deze Belgische wijn adviseert. Fabuleux heeft een heel aantrekkelijke wijnkaart. Ik zie er een Savennieres van Pierre-Bise op staan, Claude Papin heeft een speciaal plekje in mijn wijnhart. Ik vraag Paul van Gestel of de wijn past bij de lunch die we hebben besteld. Hij vertelt dat Papin de eerste wijnboer was die hij zelf bezocht. En na enig gefrons, zegt hij: de wijn is te rijk. Want we krijgen als voorgerecht een salade met zalm en als hoofdgerecht gegrillde zeebrasem. Ik klap de wijnkaart dicht en besluit dan maar het wijnarrangement te nemen. Maar zie. De sommelier duikt in de wijnkast en vraagt: misschien vindt je dit wel leuk? Entre Deux Monts 2021, een wijngaard bij de Douve rivier met drie pinot variëteiten: pinot noir, pinot meunier en pinot gris. De wijn ontwikkelt zich mooi in het glas en past bij allebei de gerechten, zegt de sommelier. Een no brainer. Natuurlijk kiezen we deze wijn. Heerlijk fris, wat citrus, heel licht kruidig en interessant genoeg om de hele lunch door te drinken. Lekker als aperitief. We krijgen een gazpacho met komkommer als amuse en een kalfskroketje. De salade met zalm is verfijnd met mooie smaaknuances van watermeloen, radijs en creme fraiche ijs. Bij de gegrillde zeebrasem komen groene asperges en een olijven risotto, waarbij chef Johan Busio een mooie beurre blanc saus op het bord lepelt.  We genieten. En passant krijg ik het adres waar Entre Deux Monts te koop is. In de Antwerpse Viniteq winkel kopen we nog een Entre Deux Monts Bacquaert Brut van chardonnay en pinot noir. Verheug ik me nu ook op.

https://www.restaurantfabuleux.nl/

www.viniteq.eu

Geen opmerkingen:

Een reactie posten