zaterdag 21 maart 2015

La Vieille Eglise 2012 Côtes du Marmandais

De bulk van alle wijnen is gemaakt om snel te drinken, snel plezier van te hebben. En niet om te bewaren. Ter voorbereiding van een wijnstudiereis las ik dat de helft van álle wijn in Frankrijk door lokale coöperaties worden gemaakt. Dat wist ik niet.  Bij die studiereis zie ik bij Caves des Producteurs de Montlouis (waarover een volgende keer meer) hele families met steekkarretjes en véél dozen erop naar de auto lopen. Niet moeilijk doen over wijn. Genieten! Dit is zo'n coöperatiewijn die zéér de moeite waard is. Gemaakt van 40% Merlot, 30% Abouriou, 30% Malbec en afkomstig uit Zuid-West Frankrijk. Exclusief geïmporteerd door slijterij Ton Overmars in Amsterdam, waar altijd mooie vondsten zijn te doen. Deze wijn kreeg een Coupe de Coeur in de Guide Hachette 2015 en twee sterren. De wijn heeft een sombere paars-bruine en diepe kleur, de geur laat zich niet gemakkelijk ontdekken, lucht geeft de wijn meer ruimte en dan komt het bouquet beter los. Ik ruik wat bessen en licht vanille. Volle smaak met zacht fluwelen aandronk. Een lekkere Mon Cherie afdronk. Ik stel me zo voor dat deze wijn in Franse families maandenlang plezier verschaft om zo te drinken en bij stoofpotjes. De prijs kwaliteit verhouding is uitstekend. Bij een volgend bezoek aan Amsterdam neem ik me voor om ook een doosje mee te nemen voor mijn dochter en zoon. Wat Franse families kunnen, kunnen wij immers ook. De investering in het verspreiden van het wijnvirus is altijd lonend. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten