woensdag 4 maart 2015

Tons de Duorum 2013 Douro, Portugal



Je moet altijd iets te wensen houden. Toch ben ik geen liefhebber van het maken van een bucketlist, zo’n lijstje wat je allemaal nog moet doen. Voor je veertigste, vijftigste, zestigste. Voor je immobiel raakt. Ik laat het leven liever op mij afkomen. Koester wat wensen, en ik vind het mooi als die geleidelijk aan uit komen. Het bezoeken van het Dourogebied is een van mijn wensen. Ze hebben daar van die steil oplopende terraswijngaarden. Op het achter etiket van deze Portugese wijn staat een foto van deze wijngaarden. Daar kan ik even bij wegdromen. Deze rode wijn is gemaakt van de druiven Touriga Franca, Touriga Nacional en Tinta Roriz. Het is een vriendelijke wijn met mooie kruiden in de geur: een beetje peper, een zweem van laurier. Ook licht wat rood zomerfruit, maar ik ben verkouden en mijn neus laat me een beetje in de steek. De aandronk is fluwelig, liefelijk met duidelijke zoete tannines en best wat kracht en concentraat. Een lekker glas om de droom naar de Douro te gaan levend te houden. We drinken deze wijn bij Leeuwenkoppen met rijst, een chinees gerecht uit Yangchow. Zachte gehaktballetjes met chinese kool en waterkastanjes. De kool is een verbeelding van de manen van de leeuw.Goede combinatie, deze Portugese wijn is 'vriendjes' met veel gerechten.

1 opmerking: