zondag 2 november 2014

Schilcher Frizzante, Strohmeijer, Weststreiermark, Austria



Het is november. Prachtig weer. In oktober en november worden records gebroken, de warmste 1 november ooit was het gisteren. Ik liep terug van een symposiumbezoek in Den Bosch en keek mijn ogen uit. Álle terrassen zaten bomvol. Een geniet-van-het-leven sfeer. Ik had vandaag na problemen (wegenwacht nodig om auto te starten) en een voetbalwedstrijd waarin mijn club in de extra tijd toch nog gelijk maakt, zin in iets feestelijks en zomers. Frizzante! Gemaakt van een curieuze druif, Blauer Wildbacher, die alleen staat aangeplant in Oostenrijk en een deel van Italië. Franz Stromeijer is een wijnbouwer die prachtige prestaties levert met deze druif, waarvan zo’n 400 hectares is aangeplant. Het merendeel eindigt als een Schilcher rosé, slechts 3% van de opbrengst wordt verwerkt als bubbel. De druif rijpt laat, heeft een hoge zuurgraad. De Frizzante doet associaties tot leven komen met rood fruit. Deze Frizzante moet het uitstekend doen bij desserts van rood fruit. Een levendige en originele dessertwijn. Nou ja, daar drink ik nu mee omdat we een gelijkspel hebben behaald. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten