’s Morgens in bed lees ik de biografie van Freud, door psychoanalyticus Corinne Maier. Neuh, géén zwaar boek, maar de stripversie met mooie tekeningen van Anne Simon. Al dat gemijmer over het onderbewustzijn stemt echter niet vrolijk. Ik lees dat gevoel weg bij een artikel in de Groene Amsterdammer over de noodzaak voor rechters om meer transparant te gaan opereren. Er staat prachtig in verwoord wat iemand vaak voelt die voor het eerst met journalisten te maken heeft: “De media bonzen op onze deur, maar doen we een kier open, dan hakken ze je kop eraf.” Ik heb meer zin om truffel te hakken op deze zondagmorgen. Lief was jarig en die is verwend met een feestmaaltje bestaand uit een bordje tagliatelle met truffel. En warempel, ik had nog wat over. Dus fluks die stukjes truffel met eieren in een doosje gedaan: de eieren nemen dan de geur over. We staan er dus goed op. Want ik klop die eieren, scheutje melk erbij, een fikse klont Belgische roomboter in de pan, truffel kleinsnijden en zo maak ik een truffelomelet. Wat zeezout toevoegen, enkele draaien van de pepermolen. Niet zo moeilijk wat je daar bij drinkt: Champagne. Mijn keuze valt op een champagne van het huis Malard met jaargang 2005, een brut. Die hebben we vorig jaar meegebracht uit Epernay. Nou denkt de lezer misschien: champagne? Dat is toch niet curieus?
Toch schaar ik deze fles onder de curieuze flesjes, omdat het huis pas in 1996 ontstond én het een jaargang champagne betreft. Champagne met een jaartal vermelding is pas in de jaren vijftig van de vorige eeuw (1952) als categorie erkend. Het is altijd gemaakt van druiven uit zeer goede jaren en bestaat enkel en alleen uit de in dat jaar geoogste druiven. In het bos van Champagnemerken zijn de bomen helemaal niet te zien: er zijn meer dan 10.000 verschillende merken, zo is door het Comité Interprofessionnel des Vins de Champagne (CIVC) uitgezocht. Ja, daar vallen er beslist van af. En… o wonder… daar komen er ook bij. Zoals Malard. Individuele producten voeren meer dan 6.000 merken, zo’n 1.400 merken behoren bij de négociants (handelshuizen), een kleine 250 bij coöperaties, terwijl er nog bijna 2.500 zijn die tot de huismerken (buyers own brands) horen. In het topjaar 1999 werden er 327 miljoen flessen champagne verkocht. Het economisch belang van de champagnestreek is zo’n 4 miljard euro per jaar.
Dit glas jaargangchampagne stemt tevreden. De neus is streng en expressief tegelijkertijd met tonen van peer, amandelen, gist en vooral brioche. De smaak kenmerkt zich door mooie zuren. Malard 2005 brut is een ranke en lenige champagne die zich een voortreffelijke partner toont met de truffelomelet. De laatste woorden uit de biografie zijn: “Want vergeet niet dat FREUD vreugde betekent.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten